2018. április 6., péntek

Hétvégi Olvasónapló (142) Valahol a végzet lángja...

A hétvégi olvasónapló egy hetente jelentkező rovat, amelyben az elmúlt heti olvasmányaimat összegzem, valamint megosztom a következő heti terveimet. Emellett simán szövegelek mindenről benne.





Csodálatos pénteki napot, Dearies! Gyönyörű napra virradtunk! Süt a Nap, kipihent vagyok, van kávém és egy kiváló könyvem. Igen, mert ez a két utolsó még mindig "szükséges" egy jó naphoz. :) 

A héten még tavasz szünet volt az iskolában, úgyhogy kihasználtam a lehetőséget (és a jó időt) kertészkedésre! Kedden Papám felkapálta a földet, amit még aznap felkészítettem vetésre; szerdán vetegettem és rendbe szedtem a málnát. Tegnap pedig muskátlikat rendeztem, és tavaszasítottam az előteret, ami most már nem úgy néz ki, mint egy menhely növények számára, hanem visszaállt az "ideális olvasóhely" státuszába. Persze ez még nem a végleges, de már közelít hozzá. 

Kaptam könyveket is a héten! Sajnos nem A Csomagot, amit úgy várok, hanem a külföldi rendeléseimet. Végre megérkezett Max Gladstone: Two Serpents Rise és Francesca Zappia: Eliza and Her Monsters keménykötetes kiadásban. Szerelem mindkettő természetesen! 

Ó, ó, ó! Húsvétra is könyvet kaptam - mégpedig a szuperakciósan beszerzett Cinda Williams Chima: Seven Realms boxsetet. Amúgy nagyon megemelték ennek az árát! Legalábbis legutóbb 17800Ft-ért árulták, ami több mint duplája annak az árnak, amiért megrendeltem. 

Úgyhogy azt mondhatom, a hétfőt leszámítva jó hetem volt, a mai napom pedig nagyszerűen indul. 

Úgyhogy térjünk is rá a lényegre, azaz, hogy olvasás tekintetében is volt-e olyan kiváló hetem, mint más tekintetben.
Hmm, végül is, igen!

A héten olvastam



A héten egy könyvet fejeztem be, mégpedig Neil Gaiman: Kilátás az erkélyről esszégyűjteményét. Már írtam korábban, hogy nem vártam semmit ettől a kötettől, csak reménykedtem benne, hogy nem lesz teljesen unalmas. Arra viszont egyáltalán nem számítottam, hogy mennyire élvezem majd az olvasását! 
Neil Gaiman beszédei, előszavai és interjúi is olyanok, mint a regényei - az ember belefeledkezik, és csak akkor eszmél fel, mikor véget ér a gondolatmenet. Egyszer úgy megnézném élőben is! Az Alkoss! beszéde szerencsére fent volt YouTuben, úgyhogy azt ott hallgattam meg. 
A kedvenc részem a Ray Bradburyhez kötődő esszéje volt, mert ahhoz annyira tudtam kötődni (hiszen Bradbury az egyik kedvenc szerzőm) - de Gaimannek hála kinéztem magamnak még pár írót, akitől olvasnék. 

Aktuális olvasmányok


      

 Bizony, sikerült teljesítenem mindegyik pontot, amit a "Tervek" részben írtam legutóbb!

Richard Morgan: A végzet barlangjai
Haladás: 201. oldal (+51 oldal)

Múlt hétvégén olvastam A végzet barlangjait, de már nem tudom fejből, hogy hol tartottam. (Megnéztem.) Szóval, olvasás közben jó a történet, lassan bele is élem magam, de nem szabad, hogy 1-2 napnál tovább ne olvassam, mert úgy járok, mint most. 

Cinda Williams Chima: Flamecaster
Haladás: 63. oldal (+36 oldal)

Egyik este olvastam a Flamecastert, mert már hiányzott a világ és a történet. Megint olyan fejezeteket sikerült olvasnom, amelyek érzelmileg megviseltek. Annyira szomorú volt a bányában történteket újra átélni, majd újra elmerülni Adrian bűntudatában.
Imádom az írónőt és a képességét is, hogy millió érzelmet adjon át egyszerre.

Ursula K. Le Guin: Valós és valótlan I. - Valahol a Földön
Haladás: 227. oldal (+227 oldal)

Látszik, hogy Ursula K. Le Guin olvasásával töltöttem a hét nagy részét. Dearies! Ez a gyűjtemény egyszerűen csodálatos! Rendben, akadt 1-2 novella, ami inkább átlagos volt, meg 1, amit ma újra fogok olvasni, mert tegnap este nem teljesen fogtam fel az egészet. A novellák többsége azonban annyira gyönyörűen megírt, lírai és - ami a legfontosabb - elgondolkodtató. 
Az első 4 történet az írónő által kitalált Orsiniában játszódik (ami egyébként szomszédos ország lenne), és egyből beleszerettem a helybe. Nem szeretnék ott élni, de az ott játszódó történetek a szívemig hatoltak. Egyszerűek voltak, egy-egy életképet mutattak be, azonban mégis volt bennük valami különleges.
A kedvenc történetemet is megtaláltam, mégpedig A rózsa naplóját, ami tökéletes volt minden szempontból. Nem találok szavakat, hogy kifejezzem, mennyire borzalmas, mégis csodaszép mű lett. 
Ezek mellett azonban az írónő igen vegyes felhozatallal állt elő - akadt itt olyan történet, ami egy tölgyfa szemszögéből készült (nagy szerelmem lett az is), de olyan is, amely az őrületet mutatta be úgy, hogy nem követett semmi logikát (ezt a novellát kell újraolvasnom).
Most épp az Alvajárókat olvasom, ami esélyes, hogy a kedvenceim közt köt ki szintén.

Tervek



Nem merek reménykedni, hogy megérkezik a csomagom jövő héten, úgyhogy nem is rakok be ismét könyvet onnan. De ha megérkezne, biztos, hogy elkezdenék egyet közülük. 
Viszont biztos, hogy elkezdek egy új könyvet, mégpedig a Valós és valótlan II. kötetét, Az űr odakint, a világ idebent-et. Az ebben lévő történetek az írónő elmondása alapján "science fiction, de nem mind sci-fi". 

Nézzük a kihívásokat is a jövő hétre:
♡ Befejezni Ursula K. Le Guin: Valós és valótlan I. és II. kötetét.
♡ Haladni Richard Morgan: A végzet barlangjai-val. A cél... 300. oldalig eljutni!
♡ Haladni Cinda Williams Chima: Flamecaster kötetével. Itt nem szabok meg oldalszámot, bármennyi haladásnak örülök.

A Projekt


2. hetén vagyok túl a Projektnek, és bár néha vonzott a lehetőség, hogy ne olvassak aznap történetet (pl. tegnap, mikor annyira fájt a fejem, hogy nem bírtam fent lenni sem már), de kitartottam! 

A héten ezeket a meséket olvastam el:

♥ Der treue Johannes (A hűséges Johannes vagy János, ami morbidabb volt, mint számítottam rá.)
♥ Der gute Handel (Ez a mese nem igazán tetszett)
♥ Der wunderliche Spielmann (A csodálatos hegedűs, ahol a hegedűs egy bunkó volt, és sajnáltam az állatokat benne.)
♥ Die zwölf Brüder (A tizenkét fivér. Ez a mese annyira ismerős volt olvasás közben, de nem volt bent a családi örökségként megkapott Grimm legszebb meséiben. Aztán rájöttem, hogy ezt egy videókazettán láttam anno, amin ez és egy másik mese volt.)
♥ Das Lumpengesindel (Ez is elég fura mese volt, aminek egy jelenete, hogy a kakas és a tyúk megeszik a tojást, amit a tyúk út közben tojt.)
♥ Brüderchen und Schwesterchen (Fivérke és nővérke, ahol rádöbbentem, hogy a mesék az insta-love fellegvárai. De persze ezek mesék, úgyhogy meg lehet bocsátani nekik.)
♥ Rapunzel

Ismeretlen szavak tekintetében... 
Egyre kevesebbet szótárazok, aminek örülök. Nagyon igyekszem, hogy inkább a szövegkörnyezetből találjam ki a szavakat. Persze azért akadt pár, amit kikerestem.

verderben (verdarb, ist verdorben) - elromlik
sich verderben + A - tönkretesz valamit
seufzen - sóhajt
treten (trat, hat ge-) - lép
verdrießlich - bosszantó / bosszús
r Spaß - tréfa
e Geige - hegedű
r Fuchs - róka
indessen - eközben
r Zorn - harag
entzwei - ketté, szét
schwören - megesküszik
r Verdacht -e - gyanú
s Gebet -e - ima
behend - fürge
fehlen - hibázik

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése