2016. december 26., hétfő

Top 10 (24) helyett 5 szerző, akivel idén ismerkedtem meg

Tudom, még nincs itt az év vége, de már csak egy új szerzőtől olvasok, így nem hiszem, hogy nagyon megváltozna a listám. Úgyhogy itt az ideje egy kis író/írónő-értékelésnek, illetve, hogy köszönetet mondjak az olvasás istenségeinek, hogy az utamba sodorták ezeket a szerzőket.



Az idei évben összesen 34 (+1) új szerzővel ismerkedtem meg, akik közül elég sokan pozitív élmények voltak számomra, s akiktől még biztosan fogok olvasni a jövőben is. Öt szerző azonban kimagaslott közülük, ők azok, akiket leginkább a szívembe zártam.


5. Robert Jackson Bennett
Olvasott könyv: Lépcsők városa

Az ötödik helyen rögtön az egyik idei kedvenc könyvem szerzője áll. Bennett szeret hosszas leírásokat készíteni, azonban olyan érdekes információkat oszt meg velünk, hogy egy cseppet sem bánom a néha oldalakon át tartó leírásokat (az sem ártott, hogy a Lépcsők városa egy igazán izgalmas világban játszódik).



4. N. K. Jemisin
Olvasott könyv: Az ötödik évszak

Egy újabb szerelem, Az ötödik évszak szerzőjének is elég volt ez a könyv, hogy a szívembe zárjam.
A könyv narrációja különleges és abszolút telitalálat, a szerző mer kísérletezni is (egyébként sikeresen). Ráadásul olyan történetet talált ki, amelyben a világ vége tényleg a legunalmasabb rész.




A második hely sorsáról nem tudtam dönteni, úgyhogy két szerzőt is oda tettem.

2. John Corey Whaley
Olvasott könyvek: Kobak, Nagyon logikátlan barátság

Whaley az egyetlen nem fantasy író a listán, ami mutatja, hogy valamit nagyon eltalált, hogy ide kerülhetett.
A Kobak volt az idei évem kedvenc realista könyve, már azzal elérte volna a szerző, hogy itt kössön ki, a Nagyon logikátlan barátsággal viszont még inkább biztosította a helyét. Whaley kiválóan dolgoz fel komoly témákat, és nem ringatja álomvilágba olvasóit azzal, hogy minden megoldható. Szerettem, hogy bár a könyveiben akadnak "különleges" elemek (pl. Kobakban a levágott fej), mégis reálisabb, mint sok műfajtársa.


2. Richard Morgan
Olvasott könyvek: Az acél emléke, A holtak szava

Nem hittem volna, hogy Richard Morgan itt köt ki, mikor elkezdtem Az acél emlékét. Viszont a második rész végére teljesen beleszerettem a könyvébe és a stílusába is.
Jó indikátor a tény, hogy olvasni akarom a többi könyvét is, hiába nem fantasyk.
Leginkább az vonz az írásában, hogy nem köntörfalaz, és nem finomkodik. Például olyan vérontásokat tart néha a könyveiben, hogy elkerekedtek a szemeim. Azt pedig különöse értékeltem, hogy a karakterek nyelvezete és szövege illik a személyiségükhöz (higgyétek el, ez ritkább, mint szeretném).

1. Naomi Novik
Olvasott könyvek: Rengeteg, Őfelsége sárkánya

Mikor kitaláltam, hogy készítek egy ilyen listát, a legelső név, ami eszembe jutott, Naomi Novik volt. Egy önálló és egy sorozatkezdő könyvet olvastam tőle, és mindkettő más-más okból vált azonnali szerelemmé.
Az írónő csodálatos világokat teremt izgalmas alapokból - csodálom, milyen fantáziadús (napóleoni háborúk sárkányokkal?)! Leginkább azt kedvelem az írásaiban, hogy annyira élénk, részletgazdag leírásokat készít mindenről, hogy könnyedén el tudom képzelni, hogy ott állok én is az adott világban. A karakterei pedig annyira jól kidolgozottak, hogy felejthetetlenné válnak.

Összesítés

Tudom, szomorú, hogy nincs egy magyar szerző sem a listán, viszont ez amiatt is van, hogy nem olvastam annyit magyar íróktól. Viszont nem érzem úgy, hogy emiatt szégyenkeznem kell - majd, ha találok olyan könyvet, ami felkelti az érdeklődésem (és magyar szerző írta), elolvasom. De erre a témára még visszatérek később.

A műfaji elosztást tekintve egyáltalán nem lepődtem meg - egyrészt tényleg sok fantasyt olvasok, másrészt, ha valaki ebben a műfajban kiemelkedőt alkot, az nagyobb hatással van rám.

Alapvetően nem foglalkoznék a kiadói eloszlással, de az Agave tartolt ezen a listán 5 szerzőből 4-nek jelent meg a kiadónál könyve (ugyan a Rengeteg Gabos, de az Őfelsége sárkányát még az Agave adta ki). Igazából annyira nem lepődtem meg, elég sok kiváló könyvet olvastam idén a kiadótól.

Ahhoz képest, hogy azt gondoltam, hogy nem is fedezek fel más nagyon új szerzőket, az idei olvasmánylistám alaposan rám cáfolt. Kíváncsi vagyok, jövőre kikkel ismerkedem meg. :)


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése